Polski rynek ecommerce w roku 2019

Polski rynek ecommerce rozwija się bardzo dynamicznie, co rok bijąc nowe rekordy popularności. Czy można się już wypowiadać o tym, jak będzie to wyglądało w 2019? Jak najbardziej. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że rok 2019 jest i będzie kolejnym rokiem rekordów w polskim ecommerce. Przyjrzymy się dynamice rozwoju tego rynku i spróbujmy przewidzieć, co czeka go w kolejnych latach.

Pierwsze sklepy internetowe pojawiły się w Polsce niedługo po upowszechnieniu się samego internetu. Z czasem stały się czymś zwyczajnym. Dziś są niezwykle ważną gałęzią handlu w ogóle, a ich udział w całkowitej wymianie handlowej, a także innowacyjność znajdujących się na nim podmiotów, wzrasta w niezwykłym tempie.

Wielkość rynku ecommerce w Polsce

Jeszcze ok. 10 lat temu branża ecommerce świętowała osiągnięcie “magicznego” progu 1 miliarda złotych wartości sprzedaży. W roku 2019, według danych firmy Cushman & Wakefield, całkowita wartość tego rynku przekroczyła 51 miliardów złotych. Z usług sklepów internetowych, w różnej formie, korzysta 28 milionów Polaków, czyli ok. 70 procent całego społeczeństwa. Dawno minęły już więc czasy, gdy ecommerce był w Polsce jedynie dodatkiem do handlu tradycyjnego. Dziś jest jego integralną i najszybciej rozwijającą się częścią.

Charakterystyka polskiego ecommerce w 2019

Według danych Cushman & Wakefield, całkowita liczba sklepów internetowych w Polsce przekroczyła 30 tysięcy. Codziennie powstaje średnio ok. 21 nowych. Są w nich sklepi dużych marek i korporacji, ale także mnóstwo małych sklepów. To właśnie dzięki znacznemu uproszczeniu, zarówno pod względem technologicznym jak i prawnym, powstania nowych sklepów, ich liczba wzrasta tak szybko.

Media społecznościowe i SaaSy, czyli łatwiejszy ecommerce 

Zakładanie nowego sklepu nigdy nie było tak łatwe jak kiedyś. Prócz open sourcowego oprogramowania do tworzenia sklepów (m.in. PrestaShop, Magento czy WordPress WooCommerce), przedsiębiorcy mają do dyspozycji platformy SaaS-owe (ang. Software as a Service), takie jak Shopper czy Shopify, dzięki którym mogą założyć nowy sklep w ciągu kilkunastu minut, bez żadnego doświadczenia programistycznego.

Sprzedawać można już także za pośrednictwem mediów społecznościowych. Facebook wprowadza w Polsce rozwiązania, które dostępne były już w poprzednich latach na rynku amerykańskim (tzw. Facebook Marketplace).

Co czeka polski ecommerce w przyszłości?

Mimo tak udanych ostatnich lat, na polskim rynku ecommerce na pewno można spodziewać się kolejnych dynamicznych wzrostów. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że udział wartości rynku ecommerce w Polsce w całkowitym krajowym handlu detalicznym (obecnie jest to 4,3%) wciąż jest stosunkowo mały w porównaniu do krajów najbardziej rozwiniętych. Udział firm sprzedających online, z wyłączeniem tych finansowych, który obecnie jest na poziomie 10 procent, także jest stosunkowo niewielki.

Tego typu informacje pokazują, że przestrzeń do dalszego rozwoju wciąż jest. Nawet bez brania pod uwagę wzrostów wynikających z dalszego wzrostu PKB i postępów technologicznych na tym rynku.

Innowacyjne projekty ecommerce
Osiągnięcie sukcesu na polskim rynku ecommerce jest na wyciągnięcie ręki, ale wymaga gruntownego przygotowania. Sukces zależy bowiem nie tylko od kondycji rynku, ale także od dopasowania produktu do odbiorców, dobrego ich zrozumienia w celu dotarcia do nich w odpowiednich kanałach i wielu innych czynników. Im bardziej innowacyjny i unikatowy projekt, tym bardziej jest to prawdziwe. Jeśli myślisz o wykonaniu analizy rynku dla twojego pomysłu ecommerce-owego, sprawdź opis przykładowej analizy z tego sektora wykonanej przez firmę Quantify z Krakowa. Nawet jeśli nie zdecydujesz się na wykonanie analizy rynku, pamiętaj, że gruntowna analiza przedsięwzięcia może być decydująca w twoim sukcesie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *