Wskaźnik rotacji zapasów – na czym to polega?

Wskaźnik rotacji zapasów – w najprostszej definicji jest to po prostu informacja, ile razy w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (tudzież roku) dana firma odnawiała swoje zapasy. Niższy poziom wskaźnika oznacza nadmierne zapasy, natomiast wyższy oznacza coraz krótszy okres na jaki zapasy wystarczają. Warto dodać, iż wskaźnik rotacji zapasów jest jednym z najbardziej podstawowych wskaźników sprawności zarządzania zapasami.

Oczywiście takowy wskaźnik jest bardzo przydatny, gdyż mówi firmie, czy aby przypadkiem nie wydają niepotrzebnie pieniędzy na magazyn, którego w pełni nie wykorzystują, gdyż nie potrzebują takiej ilości zapasów.

Popularne jest również obliczanie wskaźnika rotacji w dniach, który ma za zadanie pokazać na jak długo wystarczają zapasy.

Wskaźnik rotacji zapasów oblicza się z wzoru:
Wrz = Sp/Wz
gdzie:

Wrz = wskaźnik rotacji zapasów
Sp = sprzedaż
Wz = wartość zapasów

Nie można także zapomnieć, iż Wskaźnik Rotacji Zapasów w wielu branżach jest całkowicie zróżnicowany i wpływa na to wiele czynników.

Istnieje wiele porad na to, jak zwiększyć Wskaźnik Rotacji Zapasów. Siedem z nich zostało sformułowanych przez niejakiego Neville’a Steina, konsultanta centrów ogrodniczych w Wielkiej Brytanii i są one następujące:

  1. Znajdź najlepiej sprzedające się produkty i połóż większy nacisk na ich promocję.
  2. Zamawiaj towar w mniejszych ilościach, lecz częściej.
  3. Nie zamawiaj na zapas – jeśli dopiero przeceny zaskutkowały w sprzedaży, szukaj innych produktów.
  4. Częste zmiany asortymentowe zapewniają wysoką sprzedaż.
  5. Zwiększ przepustowość magazynu.
  6. Ogranicz wybór oferowanych produktów na danej półce. Sprawdź, czy potrzebujesz rozszerzonej oferty w każdej kategorii produktów.
  7. Jeśli dany towar nie sprzedaje się, zaproponuj ceny dyskontowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *