Jak zarabiać na mediach społecznościowych

Media społecznościowe są nie tylko źródłem rozrywki i narzędziem komunikacji, ale także coraz częściej służą do zarabiania pieniędzy. Dobre posty na FB czy marketing na YouTube to szansa na naprawdę niezłe zarobki. Dowiedz się, jakie są sposoby zdobycia pieniędzy w Sieci.

Prowadzenie kont w mediach społecznościowych

Czy wiesz:

  • Jak stosować hasztagi?
  • Jak szybko zdobyć fanów na Facebooku?
  • Jak ulepszyć kanał na YouTube?
  • Jak zaplanować post na Instagramie?
  • Jak zdobyć subskrybentów?

Jeżeli odpowiadasz twierdząco, zarządzanie kontami społecznościowymi to zajęcie dla Ciebie. Nie mówimy o hobbystycznym prowadzeniu własnej strony, a przejęciu uprawnień administracyjnych do profilów konkretnej firmy. Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na powierzenie marketingu w social media specjalistom – agencjom lub pojedynczym pracownikom, którzy wiedzą, jak zdobyć suby, a ciekawe posty na Facebooka to dla nich codzienność.

Jakie są zalety tego typu pracy? Zazwyczaj otrzymujesz możliwość działania zdalnie, więc nie trzeba jeździć do biura, chyba że planowanie postów w mediach społecznościowych to tylko jedno z Twoich zadań. Forma zatrudnienia może być różna: umowa zlecenia, samozatrudnienie, stały etat. Wszystko zależy od tego, czy koncentrujesz się na współpracy z jedną firmą, czy świadczysz usługi dla różnych podmiotów. Pamiętaj, że automatyczna obsługa stron Facebook i innych pozwala na efektywniejsze zarządzanie czasem, przez co realizacja kilku strategii niezależnie od siebie nie jest zadaniem ponad siły jednej osoby.

Czego oczekuje się od osoby zarządzającej profilami w mediach społecznościowych? To szereg kompetencji, które są niezbędne do osiągania dobrych wyników. Przede wszystkim potrzebujesz wiedzy, na przykład jak algorytm YouTube wpływa na pozycję filmu w wyszukiwarce. Trzeba wiedzieć, jak zdobyć 1000 fanów na Facebooku bez nachalności i sztuczek, generując wśród nich jak największą aktywność.

Od pracownika odpowiedzialnego za media społecznościowe oczekuje się szczególnej kreatywności. Content marketing w mediach społecznościowych to nie tylko treściwe, chwytliwe posty, ale również oryginalne, ciekawe i przydatne materiały wideo, memy, ankiety, infografiki. Należy się wykazać też umiejętnościami komunikacyjnymi, szczególnie w obliczu sytuacji kryzysowej. Łatwo jest podziękować za miły komentarz, trudniej odpowiedzieć na brutalną krytykę, skądinąd nie zawsze słuszną. Nie można tracić opanowania, nawet wobec oczywistej prowokacji lub wulgarności. Administrator konta społecznościowego musi mieć świadomość, że realizuje kampanię, strategię, podejmując spójne, a nie doraźne działania. To wbrew pozorom odpowiedzialne i trudne zadanie.

Analityka mediów społecznościowych

Jednym z zajęć wykonywanych w Internecie, które zapewniają dobre zarobki, jest analiza określonych treści. Wiele agencji i korporacji zatrudnia pracowników, którzy po kilka godzin dziennie przeglądają strony, grupy i profile w mediach społecznościowych, aby zauważać tendencje, zbierać dane i przygotowywać raporty. Duże firmy, dla których marketing w mediach społecznościowych jest istotną gałęzią promocji, chętnie płacą za wnikliwą analizę efektów podjętych działań. Monitoring mediów społecznościowych wciąż się rozwija.

Oczywiście, do takiej pracy jest potrzebna niejedna aplikacja do social media, która usprawnia poszukiwania i porządkuje zebrane informacje. Kiedy pod lupę musi być wzięty na przykład każdy konkurs na Twitterze, trzeba opracować swój kalendarz postów, a szerzej – elementów do prześledzenia. Popularne hasztagi, używane skróty, specyficzna kultura panująca w różnych środowiskach użytkowników – to wszystko stanowi wiedzę niezbędną do osiągnięcia sukcesu w zakresie analityki mediów społecznościowych. Niemniej warto spróbować, szczególnie jeżeli wciąż ma się ciekawość świata i ludzi.

Monitoruj swoje media

Własna działalność w social media

Wiele osób zarabia w Internecie dzięki swojej popularności, wyrażanej liczbą subskrypcji, polubień, komentarzy, reakcji. W zasadzie trudno znaleźć branżę, w której nie działają vlogerzy, blogerzy, influenserzy. Dawniej podstawowym narzędziem komunikacji takich osób był blog, a dziś to YouTube, Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter… Oto kilka przykładowych źródeł pieniędzy dla posiadaczy popularnych kont w social media.

1. Dochody z reklam

„Jak zdobyć subskrybentów YouTube?” – to pytanie nabiera nowego znaczenia, jeżeli wiesz, że na reklamach wyświetlanych przed i w trakcie trwania filmików można zarabiać. Reklamy pozycjonują się automatycznie, a Ty obserwujesz, jak bije licznik dochodów gwarantowanych przez Google, czyli właściciela portalu YouTube. Im więcej subskrybentów i wyświetleń, tym większa szansa na profity finansowe. Jedyne, o co musisz zadbać, to włączenie się do programu partnerskiego. Warunki przystąpienia na rok 2018 to minimum 1000 subskrypcji konta i co najmniej 4 tysiące godzin wyświetleń w przeciągu ostatniego roku.

Aby osiągnąć taki wynik, trzeba zadbać o regularność, ciekawą komunikację z widzami oraz stałą i wysoką jakość przesyłanych materiałów. Kolejne pytanie, jakie warto sobie zadać, brzmi: „jaki jest najlepszy czas na publikowanie filmu YouTube?”. Można to wywnioskować na podstawie różnych, indywidualnych czynników, ale w rzeczywistości bardziej liczy się regularność. Jeżeli masz stałych widzów, to przyzwyczajają się oni, że materiały ukazują się na przykład raz w tygodniu, w środę wieczorem. I tego warto się trzymać.

2. Współpraca reklamowa

Jednym z najlepszych sposobów na spieniężenie popularności w mediach społecznościowych jest przemyślana współpraca z firmami, które w ten sposób dostrzegają okazję do ciekawej, nieszablonowej promocji. Przykłady najpopularniejszych „szafiarek” z Instagrama czy autorów popularnych kanałów na YouTube pokazują, że w taką współpracę angażują się największe firmy w swoich branżach, jak Coca-Cola, Durex, Nivea i wiele innych światowych marek.

Taka współpraca może przybrać rozmaite formy, na przykład lokowania produktu lub usługi w scenariuszu swojego materiału wideo. Ciekawym pomysłem jest również umieszczanie produktu na zdjęciu lub przygotowanie własnej recenzji. Swoją drogą trend oceniania praktycznie wszystkich produktów i usług w mediach społecznościowych jest bardzo silny. Jeśli wiesz, jak publikować zdjęcia na Instagramie, które mają ogromny potencjał reklamowy, prędzej czy później jakaś firma to dostrzeże i zaproponuje współpracę.

Nie jest też tajemnicą, że internetowe gwiazdy mają już swoje agencje i menadżerów. Ty też możesz dołączyć do tego grona, o ile masz pomysł na siebie i wciąż rozszerzasz zasięg swoich kont społecznościowych. Jak szybko zdobyć na Facebooku? Nikt nie da Ci jednej, złotej rady. To trudne, indywidualne poszukiwania. Jednak – sądząc po sukcesie wielu – warto, opłaca się. Organizacja konkursu, lokowanie produktu, zdjęcie, recenzja, opinia – za tego typu współpracę otrzymuje się kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Czasem zarobek wymaga jednorazowej akcji, innym razem realizacji całościowej kampanii. Im większa jest Twoja popularność, tym większe możliwości negocjowania wynagrodzenia. Z drugiej strony zauważalna jest tendencja stawiania na początkujących, obiecujących twórców. Gdy „najwięksi” współpracują jedynie z „największymi”, mniejsze firmy siłą rzeczy kierują się w stronę nieco mniej rozpoznawalnych twórców, co może przynieść równie ciekawe efekty wizerunkowe i finansowe.

Każda strategia dla strony Facebook, YouTube, Instagram czy szerzej – Twojej osoby musi uwzględniać kwestię wiarygodności. Internauci, szczególnie z młodszego pokolenia, nie widzą nic złego w tym, że sieciowe gwiazdy reklamują produkty i usługi. Ważne jednak, żeby nie tracić tym samym autentyczności i cech, które są cenione przez widzów. Dlatego na przykład autorka bloga o zdrowym żywieniu nie powinna reklamować sieci fast food, bo byłoby to zwyczajną hipokryzją i strzałem w stopę – zarówno dla właściciela popularnej strony, jak i firmy.

Pozyskiwanie klientów w social media

W ramach swoistego podsumowania warto przypomnieć, że na mediach społecznościowych zarabia się nie tylko w charakterze specjalisty, ale również jako przedsiębiorca. Gdy wiesz, jak pozyskiwać obserwatorów na Instagramie albo potencjalnych klientów na Facebooku, po prostu docierasz do swojej grupy docelowej. Istnieją branże, w których praktycznie rezygnuje się z jakichkolwiek tradycyjnych form reklamy, ulotek czy spotów. W tej sytuacji automatyczne zarządzanie kontami społecznościowymi jest wymarzoną formułą dla osób, które zajmują się biznesem i nie mają czasu na zaawansowane działania w social media. Jeśli oszczędzają czas, są w stanie zwiększyć efektywność, a co za tym idzie – dochody.

Program afiliacyjny

Dzięki programom afiliacyjnym prowadzenie własnej strony internetowej, bloga czy profilu w social media stało się zajęciem potencjalnie korzystniejszym finansowo. Bycie influenserem może bowiem wiązać się nie tylko z indywidualnymi kontraktami reklamowymi, ale również z zarabianiem poprzez zautomatyzowane procesy.

Weżmemy dla przykładu system afiliacyjny platformy do zarządzania social media PublBox. Jest to dziecinnie proste. Założenie konta trwa dosłownie kilka chwil. Po otrzymaniu unikalnego linku wystarczy go udostępnić – w mediach społecznościowych czy na stronie, zgodnie z planem na dotarcie do grupy docelowej.

Zarobek sięga 50%. W przypadku zakupów za pomocą komputera po 42% płatności trafia do partnera oraz PublBox, a 16% rozkłada się na prowizję bankową, koszty operacyjne i system płatności. Jednak dobrze wiesz, że sporo zakupów odbywa się także za pomocą urządzeń mobilnych z systemami iOS oraz Android. Wtedy 30% płatności idzie na konto partnera, tyle samo do PublBox, a pozostałe 40% kwoty obejmuje prowizję bankową, systemy płatności oraz koszty operacyjne.

Za jednego klienta otrzymujesz w trakcie całego okresu korzystania z usługi przez klienta. Wypłacane są także bonusy afiliacyjne, więc opłaca się poszerzać grono klientów danego sklepu. Wypłatę otrzymuje się wygodnie, online, za pośrednictwem PayPal, na przejrzystych, prostych zasadach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *